ČR - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ŘÍDÍCÍ ORGÁN OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
vyhlásilo VÝZVU k předkládání žádostí individuálních projektů ostatních z OP VK,
Prioritní osy 1 – Počáteční vzdělávání
Oblasti podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
OP VK je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Popis podporovaných aktivit oblasti podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků v oblasti čtenářské a informační gramotnosti, podpora vzdělávacích aktivit pedagogických pracovníků.
Vytváření podmínek pro zvyšování kvality výuky cizích jazyků na základních školách.
Zpřístupnění digitálního vzdělávacího obsahu online i offline a podpora rozvoje odpovídajících kompetencí žáků a pedagogických pracovníků.
Podpora inovativních metod a forem práce zaměřených na rozvoj klíčových kompetencí žáků při výuce matematiky a podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Vytváření podmínek pro zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které vedou ke zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů, podpora vzdělávacích aktivit pedagogických pracovníků.
Vytváření podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Vytváření podmínek pro budování finanční gramotnosti žáků, tj. znalostí, dovedností a hodnotových postojů nezbytných pro finanční zabezpečení a aktivní vystupování na trhu finančních produktů a služeb, podpora vzdělávacích aktivit pedagogických pracovníků.
Naše škola na výzvu MŠMT pro oblast podpory 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách, prioritní osy 1 Počáteční vzdělávání, operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost reagovala a připravila projekt s názvem "Škola porozumění"
V srpnu 2011 jsme odeslali Žádost o jeho finanční podporu a v listopadu 2011 jsme obdrželi Rozhodnutí o poskytnutí dotace na úhradu výdajů souvisejících s realizací projektu.
Podporou čtyř vytipovaných témat a koncentrací finančních prostředků na ně by mělo dojít ke zlepšení situace v těchto oblastech:
- cizí jazyky
- využívání ICT
- matematika
- přírodní vědy
Zlepšení výuky v těchto oblastech bude dosaženo metodickým vzděláváním pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů.
Cílem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit zlepšení stavu počátečního vzdělávání na ZŠ Kladno, Vodárenská 2116.
Konkrétní cíle:
Pedagogičtí pracovníci se budou po dobu trvání projektu vzdělávat:
a) v metodickém kurzu pro učitele cizích jazyků
b) ve formách a metodách výuky směřujících k rozvoji matematické gramotnosti a k individualizaci výuky v této oblasti
c) v oblasti využívání digitálních technologií
Pedagogičtí pracovníci vytvoří a zpřístupní sady digitálních učebních materiálů zaměřených na vzdělávací oblasti:
- jazyk a jazyková komunikace
- matematika a její aplikace
- informační a komunikační technologie
- člověk a jeho svět
- člověk a příroda
- člověk a společnost
- umění a kultura
Kolik žáků bude mít prospěch z toho, že se budou účastnit klíčových aktivit:
Ověření výukových materiálů bude probíhat průřezově v jednotlivých třídách dle metodických doporučení u jednotlivých materiálů. Vzhledem k zapojení téměř všech pedagogů se tyto aktivity dotknou všech žáků školy. Projektem pořízenou techniku a učební pomůcky budou využívat také všichni žáci školy.
Jaký bude konečný výsledek projektu:
V souvislosti s realizací projektu dojde k vybavení školy v oblasti ICT (počítače, interaktivní dataprojektory, SW vybavení,...), dále budou pořízeny učební pomůcky vztahující se k jednotlivým realizovaným šablonám (přírodní vědy, cizí jazyk, ...) a vznikne databanka1032 výukových materiálů, které budou využívat nejen učitelé naší školy, ale budou zpřístupněny i široké pedagogické veřejnosti.
Rozpočet projektu: 2 308 098,00 Kč
Projekt je z 85% spolufinancován ze zdrojů EU a z 15% ze státního rozpočtu.
Období realizace: listopad 2011 – květen 2014
HODNOCENÍ PROJEKTU „ŠKOLA POROZUMĚNÍ“ V RÁMCI OP VK EU PENÍZE ŠKOLÁM
Projekt jsme zahájili 25. listopadu 2011 a ukončení většiny úkolů v jeho rámci jsme si naplánovali tak, abychom několik měsíců před závěrečnou monitorovací zprávou (květen 2014) ladili již jen pár detailů.
Naším prvotním záměrem bylo zavést do výuky ve významné míře moderní vyučovací metody využívající zejména rozvoje informačních a komunikačních technologií. Projekt nám umožnil vyřešit hlavní problém – financování. K úspěchu projektu velmi přispěla možnost vybavit školu technickými prostředky a softwarem jak pro tvorbu různých digitálních materiálů, tak pro jejich prezentaci.
Díky optimální volbě šablon jsme dosáhli téměř stoprocentního možného finančního efektu. Povinnosti, které vyplývaly z této volby, pak přirozeným způsobem zvýšily ICT dovednosti naprosté většiny učitelů školy. Použití digitálních učebních materiálů vytvořených učiteli, ale také žákovské prezentace výrazně osvěžilo povětšinou tradiční formu výuky. Byla vytvořena databáze digitálních učebních materiálů (jen na naší škole jich je 1.032!!!), jejichž autory jsou samotní učitelé, tedy ti, kdo nejlépe znají potřeby výuky. Na naší škole jsou nyní dvě plnohodnotné PC pracovny, všechny učebny jsou vybaveny potřebnou technikou.
V rámci projektu jsme ovšem nezapomněli ani na další obory, jako jsou přírodní vědy, matematika a cizí jazyky. Učitelé odpovídajících předmětů absolvovali semináře zaměřené na metodiku výuky. Nemalé prostředky bylo možno věnovat na nákup nových učebních pomůcek nebo elektronických učebnic a výukových materiálů. Učitelé zapojení do projektu vytvářeli DUM s nadšením podpořeným novým technickým vybavením a nově nabytými nebo výrazně zlepšenými dovednostmi v oblasti práce s ICT.
V závěru můžeme konstatovat, že náš projektový záměr byl beze zbytku splněn. Projekt tak považujeme za velmi prospěšný i úspěšný.
Na základě doporučení administrátora šablon EU peníze školám byla naše škola požádána o prezentaci výstupů našeho projektu Škola porozumění na semináři OP VK konaném 4. června 2014 v Praze.
Mgr. Jaroslav Feřtek, ředitel školy